Skip to content

Meer- en hoogbegaafdheid

Vanuit het motto en de kernopdracht van Inos: “Ik ben, omdat wij zijn”, bieden we op de Horizon thuisnabij meer- en hoogbegaafdheidsonderwijs. Wij onderschrijven de gedachte dat ook meer- en hoogbegaafde leerlingen leren leren tussen zijn/ haar vrienden, klasgenoten en bij de bekende eigen leerkracht(en). Op de Horizon herkennen en erkennen we meer- en hoogbegaafdheid en bieden we onderwijs dat bij de leerling past.

Wat is meer- en hoogbegaafdheid

Bij leerlingen uit groep 1/2 spreken we van een ontwikkelingsvoorsprong. Deze kinderen gaan sneller in hun ontwikkeling en maken ook grotere stappen.

Meer- en hoogbegaafde leerlingen in groep 3 t/m 8 hebben een voorsprong op een of meer vakgebieden. Zij hebben minder instructie en herhaling nodig bij de lessen. Vaak gaan ze sneller door de stof en hoeven er weinig inspanning voor te leveren. Deze leerlingen hebben behoefte aan verrijking in de klas vanuit de methodes.

Naast de behoefte aan verrijking op cognitief gebied zijn er ook leerlingen die bepaalde ‘zijnskenmerken’ laten zien. Voorbeelden hiervan zijn: 

  • perfectionisme
  • een groot rechtvaardigheidsgevoel
  • kritische instelling
  • sensitief zijn

Deze groep kinderen heeft naast de verrijking in de klas ook begeleiding nodig op andere gebieden. Zij komen elke week anderhalf uur samen in de Verrekijker. Hierbij werken we met projecten waarbij aandacht is voor het creatieve denken, leervaardigheden en het activeren van hogere orde denken (taxonomie van Bloom). 

In de klassen

Op de Horizon bieden we de kinderen die makkelijker en sneller leren verrijking aan. Dit gebeurt door de reguliere lessen te compacten waardoor de leerlingen tijd over hebben om aan verdiepende opdrachten te werken. Dit kan voor een of meerdere vakgebieden zijn.

Het werk dat de kinderen krijgen is niet vrijblijvend en wordt net als het reguliere werk nagekeken en besproken. Hierbij is het proces van het werken belangrijk.  

In de groepen 1/2 wordt de verrijking zo veel mogelijk verweven in de dagelijkse spelmomenten. Ook is er materiaal dat aansluit bij de ontwikkelingsbehoefte. Net als bij de hogere groepen wordt gekeken naar het proces bij de leerlingen. 

De Verrekijker

Voor sommige meer- en hoogbegaafde leerlingen is de aanpak van compacten en verrijken in de klas niet genoeg. Deze kinderen komen in aanmerking om deel te nemen aan de Verrekijker. Tijdens het werken bij de Verrekijker wordt er aandacht besteed aan het oefenen van vaardigheden die nodig zijn om tot leren te komen. Bijvoorbeeld: leerstrategieën aanleren, kunnen doorzetten als het moeilijk is, fouten durven maken, hulp durven vragen, nadenken over hoe je een taak aanpakt, tegenslagen kunnen verwerken, leren omgaan met kritiek, geconcentreerd kunnen werken, bevorderen van zelfvertrouwen, leren samenwerken en plannen. We werken veel met projecten waarbij gekeken wordt naar het proces dat kinderen doorlopen.

Deelname aan de Verrekijker maakt het ook mogelijk in contact te komen met meerdere ontwikkelingsgelijken. Tijdens de Verrekijker wordt er met leerlingen gewerkt aan persoonlijke leerdoelen. Deze leerdoelen hebben vooral te maken met de zijnskenmerken van de leerlingen.