Skip to content

Missie / visie

Samen leren, het zelf te doen

De wereld om ons heen verandert snel. Onze school gaat de uitdaging aan om het dagelijks onderwijs hierin mee te laten bewegen. Samen met ouders werken we aan de groei en ontwikkeling van onze kinderen. Belangrijk hierbij is dat kinderen met een nieuwsgierige blik de wereld ontdekken. Kindcentrum de Horizon: een dorpsschool met eigentijds onderwijs. 

Ons onderwijsaanbod is gericht op het leren van de leerlingen. We zetten in op het ontwikkelen van vaardigheden en strategieën en gaan uit van ontwikkelingsbehoeften. We spreken onze gezamenlijke ambitie uit om alle leerlingen een fantastische basisschooltijd aan te bieden met kwalitatief goed onderwijs, zodat ze leren wat ze kunnen leren en leren wat ze moeten leren. We nemen leerlingen mee in hun vorderingen en verwachtingen. We bereiken dit door structureel de vorderingen van de leerlingen te volgen, te analyseren en om te zetten in een beredeneerd aanbod. Vanuit het handelingsgericht werken bieden we leerlingen een onderwijsaanbod waarbij we de verbinding met de wereld om ons heen leggen.

Kenmerken van ons onderwijs

  • Thematisch, samenhangend onderwijs van groep 1 t/m groep 8
  • Lezen doet ertoe!
  • Eigenaarschap voor leerlingen

Thematisch samenhangend onderwijs

Alles hangt met elkaar samen. In ons onderwijs doen we dat ook: we leren, beleven en ervaren wereldoriëntatie, taal en lezen in samenhang. Wetenschappelijk onderzoek heeft de grote waarde van taal gekoppeld aan wereldoriëntatie inmiddels ruimschoots aangetoond. Met een thematisch aanbod geven we onze kinderen optimale kansen om zich te ontwikkelen. De leerstof vormt een logisch geheel: kennis wordt gekoppeld aan vaardigheden en ervaringen. Daardoor beklijft kennis beter en begrijpen kinderen waarom ze iets leren. 

Lezen doet ertoe!

In ons onderwijs zoeken we steeds naar de effectieve koppeling van taalonderwijs aan de zaakvakken. Woordenschat, begrijpend lezen, kennis van de wereld; het valt allemaal logisch samen.

Taal, spelling en lezen worden gekoppeld aan rijke thematische teksten, verhalen en gedichten. Daarnaast komen de thematische begrippen ook terug bij expressie en praktische vaardigheden. Zo worden de woorden en begrippen binnen een logische context herhaald en gekoppeld aan een ervaring.

Eigenaarschap voor leerlingen

Een thematisch aanbod maakt dat de kinderen een betekenisvol aanbod krijgen, waarbij we naast instructie ook bewust kiezen om leerlingen meer eigenaar te laten zijn van hun ontwikkeling. Daarom voeren we vanaf groep 5 kind-ouder gesprekken, waarbij het kind centraal staat in een gesprek over welbevinden, vorderingen en ambities. Om deze brede basis van competenties weer te geven krijgen alle leerlingen een portfolio. Drie maal per jaar komt deze persoonlijke map mee naar huis en kunt u de ontwikkeling van uw kind op diverse gebieden volgen. Een map waar uw kind trots op mag zijn!