Skip to content

Ondersteuning

Wij vinden het als school belangrijk om aan te sluiten bij de talenten en de eigen ontwikkeling van kinderen. Binnen elke groep kennen we een beredeneerd en gedifferentieerd aanbod, waarbij de leerkrachten binnen het klassenmanagement zoveel mogelijk rekening houden met de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de kinderen. We hebben hoge verwachtingen, waarbij succeservaringen belangrijk zijn. Om elk kind zo goed mogelijk te kunnen begeleiden en te volgen in zijn/haar ontwikkeling, heeft de school een ondersteuningsstructuur opgezet.

Het volgen van de leerlingen

Twee keer per jaar worden, naast de methodetoetsen, methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. We gebruiken de KiVa-vragenlijst om het sociaal emotioneel welbevinden van onze kinderen te monitoren. Voor taal en rekenen gebruiken we het IEP-leerlingvolgsysteem. Wij focussen ons op de groei van leerlingen. De toetsen laten ons zien of de leerlingen profiteren van het onderwijsaanbod en op weg zijn om de onderwijsdoelen te halen. 

Naar aanleiding van deze toetsen volgen er groeps- en leerlingbesprekingen met de groepsleerkracht(en) en de intern begeleider. Tijdens deze besprekingen komen de groep en het onderwijsaanbod in zijn geheel aan bod (de groepsbespreking) en de kinderen die meer ondersteuning of uitdaging nodig hebben (de leerlingbespreking). Samen bekijken we hoe de leerkrachten deze kinderen in de groep extra kunnen ondersteunen en maken we een plan. Groepsleerkrachten kunnen, naast de leerlingbespreking, op elk gewenst moment in het jaar een aanvraag voor extra ondersteuning indienen bij de intern begeleider e/o het zorgteam. 

Begeleiding in de groep

In de groep werken leerkrachten met instructiegroepen op niveau per vakgebied. Hierdoor is extra ondersteuning voor kinderen die meer herhaling of juist uitdaging nodig hebben geïntegreerd in het lesaanbod binnen de groep.  Kinderen die op één of meerdere specifieke doelen, buiten de lessen, extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben, krijgen dit individueel of in een klein groepje. 

Begeleiding buiten de groep

Op school hebben we de mogelijkheid om kinderen met een hulpvraag buiten de groep begeleiding te geven. Dat kan op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid, motoriek, sociaal emotionele ontwikkeling en remedial teaching (RT). Na overleg met de intern begeleider e/o het zorgteam kan het kind voor een periode werken met bijvoorbeeld de RT-er. Deze ondersteuning kan individueel of in kleine groepjes geboden worden en wordt beschreven in een handelingsplan. Na een periode van 6 tot 8 weken worden de handelingsplannen geëvalueerd en besproken tussen de groepsleerkracht en de RT-er of specialist. 

Externe ondersteuning

De intern begeleider heeft regelmatig contact met een vaste schoolbegeleider en de  begeleiders speciaal onderwijs van het centraal ondersteuningsteam. Dit hoort bij het regionaal samenwerkingsverband (RSV). In het overleg met deze externe deskundigen worden o.a. de leerlingen besproken van wie ondanks alle geboden ondersteuning de gewenste resultaten uitblijven. Dit kan resulteren in een klassenobservatie door de schoolbegeleider of incidenteel in een advies voor een psychologisch – en/of didactisch onderzoek. Voor een extern onderzoek wordt vooraf altijd toestemming gevraagd van de ouders. Aan de hand van de uitslagen van de observaties en/of het onderzoek worden begeleidingsadviezen gegeven voor ouders en school.

Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)

Opvoeden is een leuke en uitdagende taak die ouders meestal goed afgaat. Toch kan opvoeden ook lastig zijn. Als ouder kom je soms dingen tegen waarmee je je geen raad weet. Wat doe je als je kind ’s avonds niet wil slapen? Hoe ga je om met kinderruzies? Jullie gaan scheiden, hoe vertel je dat aan je kind? Vragen over opvoeden horen er bij. Toch is het fijn als je hiermee terecht kunt bij iemand die met je meedenkt of deskundig advies geeft. Dit kan iemand uit je omgeving zijn. Een ervaren ouder, of de leerkracht van school. Als zij je vraag niet kunnen beantwoorden, kun je bij de CJG-er van de wijk terecht. 

Jacqueline Koevoets is de wijk-CJG-er voor de Horizon. Zij houdt regelmatig een inloopspreekuur op school. Bij vragen kan je bij haar terecht.

Gegevens: 

jacqueline.koevoets@cjgbreda.nl
werkdagen: dinsdag, donderdag en vrijdag
tel: 06-10394479